sâmbătă, martie 14, 2009

Crizatii

Poza este cu dedicatie pentru Amalia, ca parodie pentru simpaticii ei din header. Asa am simtit eu nevoia, sa o tachinez un pic. Si n-au legatura cu postul asta. Sau poate au, la ora asta sunt foarte confuza.

Taman ce dezbateam daca sa va scriu despre bagel & bialy sau sa va iau la plimbare prin Chelsea Market, cand am citit postul Donei despre criza. Si, cum in ultimele zile am primit aceeasi intrebare despre subiect din mai multe colturi ale lumii (sau rotunjimi, ca eu nu vad lumea-n colturi), asta a fost picatura decisiva.
Imi iau singura leapsa de la Dona deci, oricat nu-mi place leapsa. Ca o iei si trebuie sa fugi, ori eu nu vreau sa fug nicaieri acum, mi-e cald si bine cu laptopul in brate. Asteptam inca primavara, se-aude?
So, ma strang din deraieri si iata ce-mi vine sa zic.

Cum se vede criza economica de pe prispa mea:

Peste tot se vorbeste despre $ miliarde, banci, firme de investment, mari companii pe patul de moarte. Eu insa vad lucrurile de jos in sus. La intrebarea "ce se intampla cu economia in America" nu o sa va spun ce puteti citi in orice ziar.

Eu zilnic aud de alte concedieri. E ca la 9.11 - daca nu e cineva pe care cunosti, stii sigur pe cineva care cunoaste pe altcineva care si-a pierdut slujba ieri. Acum, chiar daca au avut de unde sa-si faca o rezerva, oamenii se vad nevoiti sa stranga cureaua unde si cat se poate. Adica iesiri la restaurant mai rar, la supermarket ne mai uitam si la pret nu numai la marca, cumparam mai mult "needs" decat "wants", vacante facem si mai pe langa casa ca tot s-a ieftinit benzina, haine mai purtam si ce avem in sifonier, redescoperim ca pantofii au flecuri ce se inlocuiesc la cizmar (serios, cica cizmarii au de lucru pana peste cap zilele astea)... Unde pana acum un an a fost un trend, asa, unde cica valoarea ti-o dadea marca posetei, fetele redescopera ca e mai chic (si politically corect) sa-ti cari maruntisul in sacose de panzeturi care mai de care mai organice.

Acum... magazinele dau afara parte din personal (ca nah, nu-s vanzari care sa justifice nevoia atator angajati) si comanda din ce in ce mai putina marfa - producatorii sufera si dau afara si ei parte din angajati. Restaurantele o taraie pana vand ultima salata ofilita si ultima friptura de la congelator si trag obloanele - alti angajati concediati, furnizorii lor sufera si ei, concediaza. Vedeti cum ne-am intors la inceputul problemei? Si nici macar n-am adus in discutii banci, bursa, Bernie Madoff.
Nici n-am pomenit ca toate se scumpesc, unele pe burta (cum a ajuns cutiuta de bulion $0.79 de la $0.33?) iar altele cu galagie si falfaieli ($2.50 pentru transportul urban de care doar ziceam acum cateva zile este la un pas de realitate).

Si dupa multa vorba, am ajuns unde vroiam. Sunt cateva lucruri care imi depasesc puterea intelegerii si va cer ajutorul sa ma lamuriti. Asa cum acum juma'de an ma intrebam de ce, in criza economica, bancile continua sa deschida sucursale la orice colt de strada, asa ma intreb acum de ce se pompeaza bani in banci, producatori de masini si alti nevoiasi care altfel ar fi nevoiti sa renunte la femeie de servici, clubul de golf si private jet?
Ca bag seama, cumparatorul abia are de-un cartof sa puna pe masa, nu-i sta gandul la masina noua (decat daca, ghinionul naibii, chiar il lasa-n drum aia de-o are acum). Si, oricat e momentul acum sa investesti la bursa, dupa zguduiala din ultimele 6 luni nu cred ca au multi curajul sa incerce pana nu se stabilizeaza piata un pic. Asta daca le ramane rest de la piata si fara sa intre-n overdraft la contul de checking. Si asta mai ales daca au avut ceva bani investiti si li s-a intamplat sa vada cum o avere s-a topit etereal (si da, nu-s sigura ca etereal e cuvant romanesc dar stiu ca-l intelegeti. Nu-l intelegeti? ok... e cum zicea un drag vechi prieten: "s-a dus in pizda ma-sii ca o boare suava de primavara").

Eu stiu vorba aia cu "what goes up, must come down". Nu de alta, dar ca sa poata urca iar. Si totusi nu pot sa nu ma gandesc ca ceea ce se intampla e oarecum artificial si ca cineva-undeva beneficiaza de miliardele astea disparute in gaura neagra.

Acum serios, inteleg de ce trebuie bailed out cei pomeniti. Dar nu inteleg de ce nu se poate face nimic sa se pastreze locurile de munca. Pentru ca daca nu exista putere de cumparare, economia moare. Ca boarea aia de primavara...

Intre timp, starea de spirit e asta.

Mda, ma opresc din aiurit. S-a vrut o topaiala pe ganduri. This was fun - dar acum ma duc sa bag capu-n nisip o vreme. Kidding. Bagel, bialy... ;)

6 comentarii:

Anonim spunea...

hehe..in primul rand, ma-nclin bucuros de cunostinta...Interesante vorbe-n carutza asta asa c-o sa tot mai galopez pe-aici..:)

Interesanta perspectiva a situatiei actuale...chiar din vagauna cucului. Aici , in celalalt capat al lumii (cel mic si indosit) mai e un aspect...cel fals. In care, sub pretextul crizei multi incearca sa-si ghemuiasca in prima ghena intalnita in cale toate frustrarile, concediind oameni doar cu gandul ca-ntr-un viitor presupus apropiat tot ar fi tebuit s-o faca, ori micsorand salarii ascuns sub fusta unei asa zis mari crize globale chiar daca pe el nu l-au atins nici macar garda financiara , d'apai lipsa furnizorilor ori a clientilor.
Eu insa, de altceva sunt intrigat. In sfarsit, dupa multi ani de lalaieli si guri astupate ca ciripeau prea mult, s-a dezvaluit adevarata fatza a unui sistem putred, un sistem bancar inventat pentru a fi in ajutorul oamenilor si devenit usor usor un instrument de incarcerare a acestora. Un sistem bancar din care zeci de ani au profitat o mana (o mana mai mare, desigur) de omuleti pusi pe indopat burtihane cu bani, verzi, galbeni, rosii, nici nu conteaza culoarea, si care din prea mult neastampar porcesc au reusit sa-si distruga singuri castelul.
Si, asa cum ziceai, a ramas o gaura neagra, sute de mii de banci care si la ora actuala si mult probabil de-acum incolo vor functiona doar pentru a se afla in treaba, fiind declarate oficial decedate dar inca printre noi. Intriga apare abia acum cand se vorbeste de aceasta criza ca facand parte din noi, din noi toti, chit ca marea parte a noastra am fost de fapt victimele unui sistem idiot si mai mult, de la obama pana la putin, adica de la vest la est nici macar nu se incearca reinventarea acestei roti patrate, conceperea unui nou sistem bancar si financiar care sa aiba intradevar legatura si cu oamenii de rand...adica nu cei din primele randuri, ci mai cu toti..:)
Gata..ca m-am incins si-am reusit sa topesc doua, trei taste pe care ma grabesc sa le inlocuiesc cu niste scobitori ca macar data viitoare sa ma doara cand scriu prostii..:))))
numa' bine si bafta in continuare cu sarba-n caruta..:)

Lola spunea...

Hey Toni, bine-ai sosit la sarba mea :)
Ai dreptate in tot ce zici, dar stai sa te iau de umeri si sa te intorc un pic cateva grade mai incolo, sa vezi din alt unghi...
Sistemul bancar n-a fost inventat pentru a fi in ajutorul oamenilor :)) Never, ever. Si mai ales nu pentru omul de rand. El a fost inventat ca modalitate de 1. a inmulti banii si 2. de a avea nobilimea in mana, taman buni pentru a ii stoarce de favoruri.
Transpune asta in viata moderna si ai adevarul.

Nu m-ar deranja prea tare daca tot ce se intampla daca ar lasa clasele de jos in pace. Doar ca nu se poate, cand distrugi un sistem intreg prinzi pe cei de jos in daramaturi si ii lasi sa iasa singuri din moloz, de-or putea.

Altfel, bancile aici functioneaza mult altfel decat cele din Romania (mai bine), sunt mult mai controlate si regulate (ei hai! numai la prostii va ganditi). Doar ca atat cat a fost bine, se pare ca n-a stat nimeni cu biciul pe ei - sau s-a mers pe ideea "dau rezultate, toata lumea face bani, deci fac bine ce fac", nu stiu.
Iar ei au inceput sa-si faca de cap.
Si the Joker a inceput sa-si faca planuri ca sa-i pedepseasca pentru avaritia lor....etc LOLLLLLLL

Orice s-a intamplat, bine nu e si sper sa "ride the wave" ca surferii, sa reusim sa ajungem la mal safe and sound.

Altfel, sa mai treci pe-aici :)

Dorina spunea...

Pai tocmai aia multi care trebuie sa iasa de sub moloz o sa puna iar in miscare rotile sistemului. Ca fara cineva care sa consume nu se poate, nu? O sa renunte la unele in favoarea altora. Ca lumea nu o sa se opreasca in loc.

Iar in partea astalalta de lume, de care zice toni, criza e plina de paradoxuri. Cel putin aparent. Sau, poate, pur si simplu, deja se face o triere si raman vizibili doar aia de sus. Clasa de mijloc o sa cam dispara o vreme, iar cei de jos sunt inca sub moloz.

Amalia spunea...

Lola, s-au inrosit astia doi mici ai mei, oricum era ei mai sfiosei dar acum incearca sa se puna de acord ce vad si cum sa interpreteze. Arta asiatica? Mersi de dedicatie :)

Cu criza am auzit ca s-ar putea sa urmeze sa lucrez 2 zile pe saptamana, acum lucrez 3, eu sunt part-time. Poate mai trebui sa vanez inca un part-time si sa le lipesc sau poate trebuie sa fac altceva, nu stiu ce.

Anonim spunea...

Uitasem sa spun, Lola, ca eu zic ca aici se aplica vorba romaneasca "pentru unii muma pentru altii ciuma", adicatelea unde altii au de suferit la greu ceilalti o duc foarte bine. Pe aici prin Olanda asta aud des, fiindca olandezii se autointituleaza "pro-activi", ca desi e criza e bine sa cauti oportunitatile, unde sunt zonele in care s-au deschis noi cai tocmai din cauza crizei. Btw, una din ele e networkingul, sa-i zicem asa, online, care pur si simplu a explodat de cand cu criza..
Multumesc pentru articolul de pe Romani de peste hotare si sper sa te mai vad pe acolo :-)

Lola spunea...

Adina, ai dreptate cu clasa de mijloc. Si aia ziceam si eu, cei multi si fraieri sunt cei care tin rotitele economiei invartindu-se. Or cumpara ei altele dar alea sunt mult mai putine si mai ieftine si asta nu e bine.

@Amallia, i-am luat din Ro demult-demult. M-au amuzat atunci asa cum ma amuza inca. Mi se par chintesenta umanitatii. Imi cer scuze frumosilor tai ca i-am facut sa roseasca :))
Si eu tot la stadiul de "trebuie sa fac altceva, nu stiu ce" sunt ceva vreme. :D

@Cistina, chiar as fi curioasa ce oportunitati s-au deschis in Olanda din pricina crizei, poate prindem si noi vreo idee pe-aici.
Networking-ul in America e la el acasa, nu e ceva nou. Doar ca la ora asta e redus la "hai sa ne plangem pe umar unul altuia", pentru ca si ala care inca mai are de munca nu are nici o siguranta sau s-a trezit cu orele sau salariul taiate.

Related Posts with Thumbnails