miercuri, octombrie 29, 2008

Jury Duty



Este un post lung - dar probabil interesant pentru cei care nu au trecut niciodata prin asta sau care urmaresc prea mult Boston Legal, CSI sau mai stiu eu ce show-uri tv. :) "12 Angry Men", "Runaway Jury" - doar 2 din filmele care prezinta datoria civica de a servi ca juror in tribunal si care sunt mai mult sau mai putin aproape de realitate.

Nu stiu prea multa lume care se innebuneste de placere cand primeste anuntul - incluzandu-ma. Aici experienta pas cu pas.

Cand esti chemat pentru Jury Duty te prezinti la tribunalul zonei in care locuiesti (Queens, Manhattan, Brooklyn samd). Queens are 3 tribunale si cand suni conform instructiunilor, ti se comunica la care tribunal va trebui sa te prezinti. Pentru mine de data asta nu a fost nici cel mai apropiat, nici cel mai departat de casa. Cam 45-60 de minute cu autobuzul spre est. La 8:30 a.m., pe un vant si un frig nesuferit, am asteptat la rand cam 10 minute pana am intrat in cladire, inca vreo 10-15 pana am trecut prin controlul de securitate (cam ca la aeroport, doar ca nu ai voie nici cu aparat foto inauntru - poza e facuta cu telefonul).
In sala cateva sute de persoane, dirijate de un ofiter de paza sa ocupe scaunele in ordinea intrarii. Surpriza fata de alti ani a fost ca scaunele sunt tapitate acum, mai incapatoare si mai comode, sala are 11 computere cu acces (limitat) la net, automate cu racoritoare/apa si snacks, cam 10 televizoare flat-screen. Deasemenea iti poti aduce laptopul propriu.
La 9 si un pic, un judecator a venit si ne-a predicat (foarte frumos dealtfel) despre cum, desi o datorie apasatoare si pentru multa lume incovenienta, a fi juror ajuta sistemul judecatoresc. Ne-a explicat sistemul si blah, blah.
Spre 10 au strans summons-urile (hartia care o primesti acasa care iti anunta pleasca) din care pastrezi un cupon ce reprezinta legitimatia de juror si fara de care nu te poti duce nici la baie.
Pe la 11 au inceput sa cheme nume.
La 1 ni s-a dat pauza de masa, pana la 2.
La 2 au mai chemat ceva nume, pe la 2 jumate ne-au dat drumul acasa, urmand sa ne intoarcem a 2-a zi la 9 a.m.

Azi la 9 fara un sfert, sala aproape plina. Cei care erau pentru prima zi (nou chemati) au fost mutati intr-o anumita sectie a salii, pe la 9:30.
Am avut laptopul cu mine (computerele lor se reseteaza la 10 minute) si doar ce am apucat sa citesc cateva noutati in reader si am fost chemata.
65 de oameni am fost incolonati (yeap, ca la gradinita) cate 5 , ne-au fost date 2 brosuri cu detalii despre procesul juridic (incluzand sistemul de compensare si toate datoriile legale ale angajatorului) ni s-a indicat sa ne scriem pe id numarul salii de judecata unde urma sa mergem, ni s-a explicat cum ca va trebui sa trecem strada in grup ca sa intram in judecatorie si ni s-a dat punctul de adunare la unul din etaje.

Am fost introdusi in sala unde erau prezenti judecatorul, impricinatul si avocatul sau, district attorney (care sub numele de "We, the people" are rol de acuzare), stenograful, un clerk (munca de birou) si cativa ofiteri de paza (court officer).

De pe bancile publicului am jurat ca vom raspunde adevarat la intrebarile ce ne vor fi adresate, "So Help Me God", iar judecatorul ne-a explicat ca unii dintre noi vom fi alesi ca juriu, ce implica si daca oricine e de parere ca nu poate fi impartial si/sau daca nu poate sa considere acuzatul ca nevinovat pana cand va fi dovedit altfel, va fi scuzat.
Jurorii sunt alesi ca la loterie, dintr-o urma in care au fost introduse copiile id-urilor noastre, parte si ele din summons.

Au fost strigate 16 nume (12 + 4 rezerve). Judecatorul incepe sa puna o serie de intrebari. Primul care se scuza este un englez care spune ca el a fost crescut sa considere un acuzat ca vinovat pana cand e dovedit nevinovat si ca nu se considera in masura sa participe la proces. Este inlocuit si tot asa mai sunt inlocuiti inca vreo 4, vreo 2 dintre ei inlocuiti de cateva ori. La una din inlocuiri imi striga numele - sunt jurorul nr. 15.

Urmeaza alta serie de intrebari din ce in ce mai personale - ai membrii in familie care lucreaza in sistemul judecatoresc/politie? ai membrii in familie sau pe cineva apropiat care a fost condamnat? ai fost vreodata victima? ti-a fost vreodata sparta casa? etc etc
Mai sunt scuzati inca vreo 2-3, le-am pierdut numarul.
Judecatorul da cuvantul acuzarii, care ne asigura ca in proces va dovedi fara indoiala ca acuzatul este vinovat si ne roaga ca daca nu va reusi sa faca asta sa dam verdictul de nevinovat.

Apoi ia cuvantul apararea, care ne intreaba daca putem concepe ideea ca victima poate fi deasemeni si cel ce a atacat. Un indian spune ca il deranjeaza ca acuzatul a folosit un cutit pentru ca in credinta lui nu trebuie sa folosesti cutitul pentru un om. O chinezoaica isi exprima rezervarea fata de concept, dat fiind ca acuzatul, in cazul in care a fost atacat primul, putea sa fuga. Li se da optiunea sa plece, sunt inlocuiti. O femeie foarte in varsta, isi exprima indoiala ca faptele vor fi prezentate in intregime. I se da si ei de ales sa ramana in juriu sau nu - alege sa plece. Nu mai este inlocuita.
Suntem rugati sa parasim cu totii sala pentru deliberari iar cand ne intoarcem in sala sunt strigate 6 nume dintre jurori. Cei ce n-au fost strigati sunt rugati sa se intoarca in sala de asteptare de peste drum. Cei ("cele" de fapt, 6 femei) alesi jura din nou. I'm in.

Ni se spune sa ne intoarcem pentru proces luni dimineata. Marti curtea este inchisa pentru votat (alegerile prezidentiale, yey!) iar miercuri sa ne asteptam sa incheiem procesul (desi nu se stie niciodata cat va dura, este doar estimativ dat fiind ca nu e un show de televiziune care e programat de la 10 la 11 - zau, judecatorul e haios de nu se poate, a trantit cateva poante de ne-am cutremurat de ras).

Cum sunt sub juramant sa nu vorbesc despre caz :D si nici n-as avea mare lucru de spus acum, continuarea saptamana viitoare.

6 comentarii:

Amalia spunea...

Pe mine mă macină o întrebare. Dacă mă fac americancă şi plec departe, la altă adresă decât acum, şi vine summon-ul să mă caute acasă şi eu nu mai aflu de el, atunci ce fac?

Când mai vin în America mă leagă pentru neprezentare? (Îmi închipui burţi de mafioţi pocnite de la râsul provocat de grijile mele).

Am primit anul trecut o invitaţie la juriu dar aveam numai green card şi am scăpat teribil de ieftin, cu două telefoane şi un fax şi mărturisirea I'm not a citizen maaaa'm.

E interesantă relatarea ta, foarte informativă.

Anonim spunea...

imi pare rau :)) desi, s-ar putea sa fie interesant. nu va si platesc?

Lola spunea...

Amallia, cred ca prin ss# ar stii daca traiesti in State sau nu. Zic eu, in nestiinta mea. Nu cred ca te-ar lega in nici un caz, pentru ca asa usor cum ai dovedit ca nu esti inca cetatean poti dovedi si ca nu ai trait in State cand ai fost chemata.
Am sperat sa fie informativa relatarea mea, de-asta am ales sa o povestesc, cu atat mai mult cu cat e ceva ce se intampla cam la 4 ani odata, poate chiar mai rar.

Rodi, ne platesc $40/zi in 4 to 6 weeks.
Altfel, la momentul asta prefer sa fiu in jury duty decat la noua mea munca pe care o urasc cu pasiune. Iti dai seama cat de rau daca prefer sa fiu juror :))

roxana spunea...

Lola, avand de-a face la munca cu tribunalele, des cele de workers' comp sunt administrative, foarte putin formale, de-a dreptul hilare, am facut o pasiune numai pentru Law & Order CI si SVU, ca restul...
Postul asta suna mai Boo-Hoo-Hoo decat cel de Halloween. Si BTW, am pus si eu un Boo-Hoo-Hoo in titlul meu, fara sa stiu ca te plagiez :) So help me God :))).
Spor la treaba si sorry sa aud de serviciul tau, poate se mai indreapta lucrurile cu timpul.

Anonim spunea...

Superinteresant. Am citit pe nerasuflate. Mersi.

Lola spunea...

stai pe-aproape, Cristi. sa-mi gasesc energie si pentru restul. e o experienta, ce sa zic.

Related Posts with Thumbnails